Skolens historie

Hillerødsholmskolen

Hillerødsholm

Den 1. juli 1560 skete der et såkaldt ”mageskifte” mellem kong Frederik den 2. og Admiral Herluf Trolle. Den jagt-interesserede konge havde udset sig området i og omkring Hillerød, hvor Trolle og hans hustru, Birgitte Gøye havde deres herregård. Stedet hed Hillerødsholm, og her ville kongen have sit nye fristed, hvor han kunne dyrke sin altoverskyggende interesse, og jage kronvildt i Grib skov og Store Dyrehave.

Mageskiftet indebar, at kongen overtog Hillerødsholm og den dertil hørende jord, mod at Herluf Trolle og Birgitte Gøye fik ”Skovkloster” ved Næstved, som derefter blev til Herlufsholms lærde skole.

Kong Frederik den 2. byggede det første Frederiksborg slot, og navnet Hillerødsholm forsvandt fra sin naturlige position som ”gården der lå på en holm i søen ved Hillerød”.